Literatura Młodej Polski
Główne cechy:
- Dekadentyzm - zwątpienie w wartości moralne, postęp cywilizacyjny i naukę, schyłkowość;
- Neoromantyzm - powiązanie niektórych nowych koncepcji z tradycją romantyczną, zwrócenie uwagi na stronę duchową człowieka;
- Symbolizm - miał ukazywać stany duchowe człowieka w literaturze i sztuce;
- Ekspresja - siła wyrazu;
- Modernizm - nowa koncepcja sztuki i artysty, miała być nazwą epoki Słowo to wywodzi się od francuskiego moderne - współczesny, nowoczesny, i wyraża granicę między starym a nowym światem, między nową a starą literaturą;
- Katastrofizm - świat zmierza do katastrofy, filozofia użycia.
Podstawowe gatunki literatury:
- Dramat - powrót do otwartych form, synkretycznego łączenia cech rodzajowych; literatura staje się celem sama dla siebie
- Hymn: Jan Kasprowicz Hymny;
- Liryka impresjonistyczna: Kazimierz Przerwa-Tetmajer Melodia mgieł nocnych;
- Powieść konfesyjna: Stanisław Przybyszewski Dzieci szatana;
- Dramat obyczajowo-psychologiczny: Gabriela Zapolska Moralność pani Dulskiej;
- Dramat historyczny: Stanisław Wyspiański Warszawianka, Noc listopadowa;
- Opowiadanie: Stefan Żeromski Rozdziobią nas kruki, wrony...;
- Powieść: Stefan Żeromski Ludzie bezdomni, Syzyfowe prace;
Władysław Reymont Chłopi, Wacław Berent, Próchno;
Najwybitniejsi twórcy:
- Tadeusz Miciński - Ananke, Jam ciemny jest wśród wichrów płomień boży...;
- Władysław Stanisław Reymont - Chłopi, Ziemia obiecana;
- Jan Kasprowicz - W chałupie, Dies irae;
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer - Koniec wieku XIX, Evviva l’arte, Lubię, kiedy kobieta... Melodia mgieł nocnych nad Czarnym Stawem Gąsienicowym;
- Stanisław Wyspiański - Wesele .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz